Business

10 manieren om je (netwerkmarketing) business te laten groeien

Soms kan het in het begin lastig zijn om je business op te bouwen, zeker als je zelf een klein netwerk hebt. Ook zul je soms een dipje in de verkopen ervaren en dan kan het prettig zijn om een nieuwe aanpak achter de hand te hebben. Wees gerust, een langzame start of tijdelijke dip is helemaal niets om je zorgen over te maken. Als je maar niet meteen opgeeft, dan komt het met wat extra inspanning altijd wel weer goed. In dit artikel geven we je 10 tips voor een nieuwe aanpak zodat je altijd iets nieuws kunt proberen. 

1. Deel je passie op Social Media

Een van de makkelijkste manieren om je doelgroep te bereiken is via social media. Het is inmiddels bijna een must om op verschillende socialmediakanalen actief te zijn. Een voordeel hiervan is dat je op deze manier je huidige netwerk snel en makkelijk bereikt. Je bestaande netwerk, zijn ten slotte al warme leads omdat ze je kennen en je bij hun al credits hebt opgebouwd wat betreft geloofwaardigheid en gunfactor. Herhaling is hier key! Geef niet te snel op en blijf regelmatig je passie delen. Tip: probeer eens een winactie onder je volgers. 

Let op: mensen kopen niet je product maar de oplossing die het biedt of de levensstijl die erbij hoort. Laat vooral zien hoe jij de producten toepast en gebruikt. Vertel ook waarom je de producten zo fijn vindt.

2. Reageer op forums

Op forums vind je makkelijk specifieke doelgroepen. Vaak wordt hier gepraat over bepaalde onderwerpen of worden er problemen aangekaart. Ga op zoek naar forums die relevante topics hebben zodat je makkelijk met je producten (lees: oplossing) kunt inhaken op het probleem. Vergeet niet duidelijk te vermelden waar ze moeten zijn als ze interesse hebben en zorg dat het niet te pusherig overkomt. Je wil tenslotte een oplossing bieden en niet alleen maar je product verkopen. 😉 

3. Start een blog, vlog of podcast

Ben je een beetje extravert of wil je eens lekker uit je comfortzone stappen dan is het naar buiten treden met een blog, vlog of podcast de perfecte manier om dat te doen. Op deze manier kun je op een persoonlijke manier je ervaringen en verhalen delen. Zorg dat het zowel informatief en inspirerend als amusant is, maar vergeet ook zeker geen overtuigende “call-to-action” toe te voegen, zodat lezers of kijkers weten wat ze moeten doen als je hun interesse hebt gewekt. 

4. Maak een tutorial of webinar 

Organiseer een online webinar of tutorial over iets wat met je netwerkmarketing business te maken heeft en nodig mensen uit die er misschien meer over willen weten! De enige kosten hier zijn de tijd die je besteedt aan de voorbereiding van de webinar, maar als het succesvol is, kan het leiden tot nieuwe leads en verkoop. 

5. Verkoop op beurzen en themagelegenheden 

Marktjes, beurzen, Ladies Nights of andere events zijn de perfecte gelegenheid om jezelf te laten zien aan de doelgroep. Zeker wanneer mensen al weten dat er kraampjes zijn waar ze iets kunnen kopen zijn ze al ontvankelijker voor je verhaal. Zorg dat je de show steelt met je kraampje en producten en dat je genoeg samples, visitekaartjes en producten bij je hebt zodat ze je niet vergeten en je na afloop weten te vinden.

6. Verkoop business-to-business

Benader salons, concept stores, sportcentra, fysiotherapeuten of andere ondernemers die jouw producten makkelijk kunnen bijverkopen. Lees voor inspiratie de blog Young Living als verrijking van je salon, prkatijk of studio”.

7. Organiseer of sponsor een bingoavond 

Een bingoavond is de ideale manier om je producten in de spotlight te zetten. Door je producten aan te bieden als prijs, gaan mensen al stiekem erop hopen dat ze hun favoriete item winnen. Biedt voor de mensen die niets gewonnen hebben een leuke korting of gratis extraatje als ze die avond iets bestellen zodat je ze alsnog kunt converteren tot klant. Organiseer je avond in samenwerking met een restaurant, café of bar om een leuk totaalconcept te creëren. Je kunt entree vragen en zo kan de locatie voor een welkomstdrankje zorgen terwijl jij zorgt voor de te winnen prijzen. 

8. Ga op zoek naar promoters of (micro) influencers

Heb je zelf een beperkt of verzadigd netwerk, kijk dan of je gebruik kunt maken van het netwerk van een ander. Zeker (micro) influencers hebben vaak al geloofwaardigheid bij hun doelgroep opgebouwd en doordat je ze kunt aansluiten bij je netwerkmarketing kunnen ze er zelf ook nog wat op verdienen. Win-win dus! Zoek naar promoters of influencers die passen bij je product en visie zodat het promoten heel natuurlijk overkomt bij de doelgroep. 

9. Bied workshops of infoavonden aan

Zit je eigen netwerk niet in jouw doelgroep of is je eigen netwerk al verzadigd? Kijk dan eens op apps als Amigo’s of Activitree om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Tip: Damesdisputen zijn vaak grote groepen dames die regelmatig iets leuks organiseren met de groep. De perfecte doelgroep dus voor workshops en infoavonden. Hun contactgegevens zijn vaak online te vinden en universiteiten geven vaak zelfs een lijst met studentenverenigingen en disputen in de buurt. 

10. Ga een dagje flyeren 

Een hele ouderwetse, maar toch effectieve manier om je bedrijf of producten onder de aandacht te brengen is door te flyeren. Dit kan natuurlijk door flyers in de brievenbus te gooien maar je kunt ook een keer op een braderie of event gaan staan met je flyers. Ook kun je zoeken naar mogelijkheden om je flyers bij bedrijven neer te leggen of ze in goodiebags van events te verwerken. Zorg wel dat je vooraf even checkt wat is toegestaan, want niet overal mag je zomaar flyeren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *