Geurmarketing

De geur van succes

De wereld zit vol met geuren, maar als het op je bedrijf aankomt, is er maar één belangrijk: de geur van succes! Geurmarketing is de meest effectieve manier om je verkoop te verhogen en een positieve merkperceptie te creëren en we vertellen je graag waarom.

‘Verhoog de verkoop, verbeter de emotionele band met je klanten en zorg dat ze terug willen komen door het inzetten van geurmarketing.’

de kracht van

Geurmarketing

Geurmarketing creëert bij je klanten een positieve houding ten opzichte van je producten en zorgt voor een betere gemoedstoestand. Het verhoogt ook de klanttevredenheid, het beïnvloedt de emoties van de klant en je werknemer, en beïnvloedt hun gedrag. Geurmarketing kan worden ingezet in verschillende branches: van detailhandelszaken tot salons en van praktijken en horeca tot zelfstandig ondernemers. 

Het gebruik van geuren in marketing dateert al van duizenden jaren geleden, maar werd populair in het begin van de 20e eeuw toen adverteerders ze begonnen te gebruiken in hun advertenties. 

Uit onderzoek blijkt dat de verkoop met 11% toeneemt bij het inzetten van geurmarketing.

geurmarketing

Hoe het werkt

Geurmarketing gebruikt geuren om de emoties van klanten en medewerkers te beïnvloeden, zet hen onbewust aan tot aankoop, creëert een betere gemoedstoestand, verhoogt de klanttevredenheid, beïnvloedt het gedrag van klanten en medewerkers. 

De menselijke reukzin wordt vaak over het hoofd gezien bij marketingstrategieën. Maar er is een reden waarom bedrijven als Apple, McDonald’s en Starbucks miljoenen uitgeven aan geurmarketing. Het werkt! Studies hebben aangetoond dat tot 90% van de mensen bepaalde geuren associeert met positieve ervaringen of herinneringen. 

Geur is het zintuig dat het sterkst verbonden is met het geheugen. Het is ook de sterkste emotionele trigger. Als je iets bekends ruikt, gaan je hersenen onmiddellijk op zoek naar een associatie met die herinnering. Je reukzin is ook gekoppeld aan emotie, wat betekent dat wanneer je iets ruikt, dit een positief of negatief gevoel kan oproepen. Dit maakt geurmarketing bijzonder krachtig. Het helpt een emotionele band te creëren tussen je merk en je klanten – en wanneer er een emotionele band is, zullen mensen eerder geneigd zijn bij je te kopen. 

Emotioneel verbonden klanten zijn 52% meer waardevol voor een winkel vergeleken met klanten die 'gewoon' tevreden zijn.

emotie

Een band met je klant

De reukzin is de oudste en primitiefste van alle zintuigen. De neus heeft een directe verbinding met de hersenen, omzeilt de thalamus en gaat rechtstreeks naar de amygdala, die verantwoordelijk is voor emotionele reacties.

Emoties zijn onze drijfveer om iets te kopen. Daarom is emotie zo’n belangrijk onderdeel van marketing. Wanneer je geurmarketing gebruikt, kun je een emotionele reactie bij je klant opwekken zonder zelfs met hen te spreken.

Essentiële oliën hebben bewezen invloed op onze emoties. Dit komt doordat de moleculen in echte pure essentiële oliën – hier zit nogal verschil in – direct doordringen tot je limbisch systeem in je hersenen. Het limbisch systeem kun je het beste zien als je emotionele commandocentrum. Een geurverstuiver kan de emotionele staat van je klanten veranderen in een staat van overvloed, enthousiasme en blijdschap. Je kunt je voorstellen dat dit direct invloed heeft op het koopgedrag. Emoties beïnvloeden onze beslissingen meer dan dat we ons zelf realiseren.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ons gevoel voor 75% uit geur wordt bepaald.

De benefits

de voordelen van geurmarketing

✓ verhogen van de omzet

✓ een betere klantervaring en merkbeleving

✓ klanten worden genereuzer

✓ een positieve houding t.o.v. de producten

✓ een betere gemoedstoestand

✓ verhoogd de klanttevredenheid

✓ verhoogd de kwaliteitsperceptie

✓ beïnvloedt emoties en gedrag

✓ helpt te ontspannen

✓ positief effect op de klant

✓ positief effect op de medewerker

best practices

Nike

Grote merken, waaronder Nike, hebben onderzoek gedaan naar het effect van geur op het koopgedrag van klanten. Nike voerde een experiment uit om te testen hoe consumenten op verschillende geuren reageren. Zij installeerden een geurverstuiver in de paskamers. De geurverstuiver werd geactiveerd om de juiste geuromgeving te creëren. Vooraf testten zij verschillende geuren op consumentenpanels, om het gewenste effect op het consumentengedrag te maximaliseren. 

De bloemengeur Ylang Ylang scoorde in dit onderzoek erg hoog, als meest stimulerend op het koopgedrag. Uit het experiment bleek dat in de ruimte mét Ylang Ylang meer consumenten daadwerkelijk schoenen aanschaften. Ook bleken zij sneller geneigd de winkel opnieuw te bezoeken. Tot slot bleek uit de enquêtes dat de klanten die zich bevonden in de ruimte met Ylang Ylang bereid waren voor een paar schoenen 10-20% meer te betalen dan andere klanten. Uit dit onderzoeksmateriaal kun je gerust concluderen dat geurmarketing een positief effect heeft op het koopgedrag. Sterker nog, geur zorgt ervoor dat mensen meer gaan uitgeven in jouw winkel.

Coca Cola

Een paar jaar geleden lanceerde Coca Cola een nieuwe campagne waarin de geur van hun iconische drankje in filmtheaters in heel Amerika te zien was. Het idee was om gebruik te maken van het feit dat het eerste wat mensen doen als ze een bioscoop binnenlopen, popcorn en frisdrank kopen is. Het resultaat was een stijging van de verkoop voor beide producten.

 

Abercrombie & Fitch

Het beroemde kledingmerk Abercrombie & Fitch is één van de pioniers die aromatherapie ofwel geurmarketing gebruiken binnen hun bedrijf. Zij ondervonden dat klanten een langere tijd in de winkel bleven wanneer er gebruik werd gemaakt van warme en gezellige geuren zoals vanille en kaneel. De tijd die mensen in je winkel doorbrengen heeft direct invloed op het aantal sales per klant. 

Geurverspreiding

Voordat we het hebben over wat de beste manier van geurverspreiding is, (en dit wil je misschien helemaal niet horen omdat je zaak er vol mee staat) is het belangrijk om de absolute toxiciteit van geurstokjes en kaarsen aan te halen om een stukje bewustwording te creëren. De meeste kaarsen bevatten namelijk ingrediënten die je niet wil inademen, zoals paraffine (gewonnen uit petroleum) en benzeen. Deze ingrediënten staan bekend om hun gezondheidsrisico’s. Het ingrediënt parfum of geurstof, welke zich ook bevindt in veel kaarsen en geurstokjes, is een ander groot probleem. 

Parfum is een overkoepelende term voor een cocktail die meer dan honderd giftige chemicaliën kan bevatten. De term parfum mag volgens de wet gezien worden als handelsgeheim. Dit betekent dat de fabrikant geen open kaart hoeft te spelen over de bestanddelen van zijn zogenoemd ‘parfum’. Dit resulteert erin dat de luchtvervuiling in de ruimte vijf tot zeven keer hoger is dan de buitenlucht en dus net zo schadelijk voor je is als het roken van een sigaret. Nog niet te spreken over de hormoon- en immuun verstorende invloed die deze chemicaliën op je lichaam hebben.

Diffusen

Zoals gezegd is het bij geurmarketing super belangrijk dat gebruik gemaakt wordt van echte pure essentiële oliën omdat de moleculen hiervan direct kunnen doordringen tot het limbisch systeem in de hersenen. Om de moleculen niet kapot te maken is het belangrijk om een diffuser van hoge kwaliteit te gebruiken. 

Diffusers hebben ook een subtieler effect dan kaarsen en stokjes. Als je een kaars aansteekt of een stokje brandt, komt er geen nevel of damp aan te pas. De geur komt vrij in een rookwolk die enkele minuten door de kamer zweeft voordat hij verdwijnt. Diffusers werken anders; in plaats van hun geur in een wolk vrij te geven, verspreiden ze de geur in een fijne nevel die in de lucht zweeft en zich na verloop van tijd langzaam verspreidt.

Er bestaan veel verschillende soorten diffusers, maar ultrasone diffusers zijn toch echt de beste keuze. Ze maken gebruik van ultrasone technologie om het water met de etherische olie rustig in miljoenen kleine belletjes te laten trillen, die uiteenvallen in een fijne nevel die vervolgens in de lucht wordt verspreid. Zo kunnen de moleculen hun werk doen op het limbisch systeem. 

0
Aminozuren

Binnen 22 seconden bereiken de geurmoleculen de hersenen.

0
Essentiële vetzuren

Na 2 minuten zijn de oliën waarneembaar in het bloed.

0
Vitamines

Binnen 20 minuten hebben de oliën elke cel in ‘t lichaam bereikt.

Shopping cart
Sign in

No account yet?

We gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Door op deze website te surfen, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
Start typing to see products you are looking for.
Shop
Wishlist
0 items Cart
My account